Selskabsgørelse af kommunernes affaldsydelser
Mere om folketingets aftale, der træder i kraft fra 2024.
Folketinget har i 2022 indgået forlig om, at kommunernes affaldsydelser skal selskabsgøres. Aftalen indebærer, at driftsopgaver og myndighedsopgaver inden for affaldsområdet adskilles. Den nye lovgivning træder i kraft og implementeres fra 2024.
Den nye organisering er en del af en markant forandring i den samlede kommunale affaldssektor, som også indebærer konkurrenceudsættelse af affaldsenergi og privatisering af behandlingen af det genanvendelige affald. I AffaldPlus står vi godt rustet til den nye regulering. Vi er velforberedte og klar til at drøfte og fastlægge samarbejdet med ejerkommunerne.
En ny organisering kunne se sådan ud:
Vi lægger op til at fastholde og fortsat udvikle det fælles koncept for genbrugspladserne, som er veletableret og sikrer en god service for borgere og virksomheder samt god afsætning og høj genanvendelse af affaldet. Derfor organiseres Genbrugspladser, Kommuneservice og Administration under AffaldPlus A/S, mens opgaver, som ikke er overdraget fra alle ejerkommunerne, placeres i Kommunedrift A/S. Forbrændingsdelen udskilles i Affaldsenergi A/S.
Der er ved at blive implementeret helt ny lovgivning og rammer for affaldsenergien, hvor kommunerne mister anvisningsretten, og området liberaliseres. Det bliver derfor vigtigt at få aftalt med ejerne, hvordan AffaldPlus skal agere i de nye rammer.